ЦІЛІСНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ ПЦМ ПІДВИЩИТЬ ЕФЕКТИВНІСТЬ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
Саме в цьому нещодавно у миколаївському бізнес-центрі Олександрівський» переконали експерти громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» 73 представників 20-ти місцевих громад Херсонщини, Миколаївщини, Дніпропетровщини та Луганщини, що стали учасниками серії навчань з дводенних тренінгів для місцевих посадовців, депутатів та громадськості за методикою ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва».
Тренер — фінансовий експерт ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» Тетяна Золотухіна представив відповідні напрацювання партнерства за 2017-18р., запросила учасників навчання до дискусії щодо викликів і перспектив запровадження дієвої системи контролю ефективності місцевих бюджетних програм на основі можливостей програмно-цільового методу (ПЦМ).
«… Застосування ПЦМ в обов’язковому порядку передбачає здійснення моніторингу реалізації бюджетних програм, оцінки їх ефективності та результативності по достовірної системи результативних показників, що можуть бути кількісно виміряні. Але наш аудит довів, що поки складно об’єктивно оцінити ефективність.
Викликами з одного боку, є якість діяльності представників місцевих головних розпорядників бюджетних коштів по наповненню достовірними показниками. А з іншого, недосконалість офіційної методики оцінки ефективності місцевих бюджетних програм …»
Для розуміння теми учасники семінару розглядали конкретні приклади, закріплювали матеріал під час практичної частини навчання:
В рамках гри «Громадський аудит ефективності місцевих бюджетів». Навчальні групи проаналізували звіти про виконання паспортів бюджетних програм пілотних громад проекту. Було поріднено ціни муніципальних послуг та згідно офіційної методики (наказ МФУ від 17.05.2011 року № 608) проведено оцінка ефективності бюджетних програм та різних місцевих громад.
Таким чином спільними висновками навчальних груп стали, що головними труднощами у застосуванні ПЦМ для оцінки ефективності бюджетних витрат стали:
недосконалість методології оцінки результатів виконання програм;
проблеми з інтегруванням одержаних оцінок у процес прийняття управлінських рішень»
Учасники навчань погодившись і з думкою експерту що для усунення нормативно-правових колізій в законодавчому забезпечення впровадження ПЦМ в місцевих бюджетах потрібно:
Переглянути наявні типові переліки бюджетних програм та результативні показники їх виконання в відповідних галузях, що затверджені профільними Міністерствами спільними наказами з МФУ у напрямку їх відповідності з Наказом МФУ №793 від 20.07.2017 «Про затвердження складових програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів».
Усунути випадки дублювання типових завдань/заходів по бюджетних програмах різних розпорядників.
А для підвищення відповідальності головних розпорядників бюджетних коштів необхідно розробити зміни до ЗУ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та пов’язані з ним нормативно-правові акти в напрямку розширення повноважень на здійснення Державної аудиторської службі впливу на ГРБК місцевих бюджетів у випадку недотримання останніми вимог бюджетного законодавства при запровадженні ПЦМ, складанні фінансової і бюджетної звітності, паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання.
Загалом учасники навчань погодились з пропозиціями команди проекту , що були сформульовані на липневої робочої зустрічі за участю представників команди проекту, південного і східного офісів державної ацдироськоїї службі і місцевих посадовців на правлені до Міністерства фінансів України. Докладніше про реобчу зустріч та текс резолюції на http://frgn.mk.ua/?p=10139 .
Також учасникам навчання роз’яснили відповідальність посадових осіб за порушення відповідних вимог законодавства у публічних фінансах та презентували методику громадського аудиту ефективності витрачання коштів місцевих бюджетів. Навчальні матеріали:
Відео (Програмно-цільовий метод для вимірювання ефективності місцевого бюджетного процесу. Досвід м. Дніпро): https://youtu.be/YPCX_hONKHM;
Кейс — посібник «Громадський аудит для підвищення ефективності бюджетних процесів у м. Миколаєві» (досвід м. Миколаєва): https://drive.google.com/file/d/0B1QLLbEn_8WFT2t5a1FoY2QtWUpQVUl5MVVJbE1EeFpQbHJn/view;
Буклет «Бюджетний календар. Можливості участі городян у місцевому бюджеті по місяцям року на https://drive.google.com/file/d/0B1QLLbEn_8WFUV9JNC1MNmltRkEwemdLa0k5aS1IYVljR2VJ/view .
Особливий акцент організаторами навчання зроблено, що дотримання органами місцевого самоврядування вимог діючого законодавства по ПЦМ зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним.
Саме на це спрямована законна система триєдиного контролю: (1) Внутрішнього, з боку підрозділів виконавчих органів місцевих рад; (2) громадського аудиту ; (3) зовнішнього з боку органів державної аудиторської служби і інших фіскальних органів.
Діючим законодавством України чітко визначено види бюджетного правопорушення та відповідне адміністративно та кримінальна відповідальність посадових осіб місцевого самоврядування. Докладніше про навчання відповідальністі місцевих посадовців осені 2017р. на http://frgn.mk.ua/?p=9133 .
Справжнє задоволення від навчання отримали представники 20-ти місцевих громад:
6-ти місцевих громад Херсонщини. А саме: 4 ОТГ – Білозерська, Великокопанівська Горностаївська, Константинівська та 2 міст- Херсон та Каховка;
3-х місцевих громад з не окупованої частини Луганщини . А саме: Чмирівської ОТГ та міст Северодонецьк і Лисичанськ;
6-ти місцевих громад Дніпровщини. А саме: 4 ОТГ Апостолівська, Могилівська, Новоолександрівська та 2 міст: МДніппро і Жовиті Води;
5-ти місцевих громад Миколаївщини. А саме: 3 ОТГ Башанська, Казанківська, Н Бузська та 2-х міст: Миколаєва і Вознесенська.
Як зазначила представниця переможця рейтингу доброчесності запровадження ПЦМ 2017-18р — Баштанської ОТГ:
«Ефективне використання бюджетних коштів – є важливою проблемою, особливо в умовах обмеженості бюджетних ресурсів. Першочерговим завданням стає контроль за цільовим й ефективним використанням коштів. Це можливо при застосуванні програмно-цільового методу формування бюджету, тому саме ця тема була обрана сьогодні для навчального семінару..»- зазначила начальник сектору фінансового відділу Наталля Ліщук.
Любов Левіна, начальник відділу освіти міста Жовті води Дніпропетровської області:
«Я вдячна долі за те, що я потрапила на цей семінар, тому що тема ефективного використання бюджетних грошей дуже важлива Мені дуже приємно, що саме громадські організації зайнялися цим питанням.
І я дуже в великому захваті від вас, Тетяна, тому що ви як представника громадської організації. Я почерпнула дуже багато корисної інформації для себе. І я вважаю, що наш тренінг проведено дійсно на дуже високому рівні. Велике спасибі…»
Так розпочато реалізацію проекту «Від цілісності до ефективності місцевих бюджетів 4 областей України», який є логічним продовженням реалізованого в 2017-1 квартал 2018р проекту партнерства. За його результатами більшість з пілотних місцевих громад зробили можливим поміряти ефективність використання бюджетних коштів на основі можливостей програмно цільового методу. Реліз підсумкового круглого столу на http://frgn.mk.ua/?p=9849 .
У жовтні учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» презентують результати діагностування ефективності витрачання коштів громад бюджетного процесу в обраних пілотних ОТГ і містах обласного значення.
Запрошуємо представників органів місцевого самоврядування і громад міст обласного значення/об’єднаних територіальних громад з Миколаївської, Дніпропетровської, Херсонської та не окупованої частини Луганської області до участі у проекті!!!!
Контакти для зв’язку: fondnikol@gmail.com . (0512) 47-38-79 (067) 512-16-32 Михайло Золотухін, (директор ФРММ).
Прес-служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» _____________________________________________________________________________
Навчання проводиться в рамках «Від цілісності до ефективності місцевих бюджетів 4 областей України», якій реалізує ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» в рамках діяльності Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.
Мета проекту: Запровадити міжнародні стандарти прозорого та підзвітного процесу бюджетування у принаймні 16-х пілотних місцевих громадах (містах регіонального значення та об’єднаних територіальних громадах) в 4-Х областях півдня та сходу України.
Партнери проекту: ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»; Херсонська ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень»; ГО «Кризовий медіа — центр «Сіверський донець» (м. Северодонецьк Луганська область).
Комментарии
Отправить комментарий