Публічні консультації. Як сформувати спільну позицію? На прикладі Виноградівської ОТГ
Чи можливо зусиллями громади подолати напруження, які приводять до конфліктних ситуацій? У Виноградівській ОТГ активісти разом із експертами Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень спробували це з’ясувати на інформаційному семінарі.
На першого етапу нашої роботи експерти через проведення фокус-груп в локальних громадах ОТГ зібрали інформацію про наявні в об’єднаній громаді конфлікти і конфліктогенні ситуації, проаналізували місцеву нормативну базу в частині демократії участі, практику її застосування, комунікації між владою та громадою і відкритість діяльності влади.
На наступному етапі почалися публічні консультації та планування подальшої роботи в громаді.
На наступному етапі почалися публічні консультації та планування подальшої роботи в громаді.
Експерти розповіли учасникам попередні результати дослідження, виявлені конфліктогенні ситуації і пропоновані шляхи їх вирішення та подальшого запобігання конфліктам.
Було констатоване загальний позитивний настрій і певне відчуття справдження очікувань від об’єднання в ОТГ. Навіть коли респонденти розповідали про проблеми, то зізнавались, що за збереження колишніх сільських і селищної ради з обмеженими повноваженнями і фінансовим ресурсом, все було б набагато гірше, і ця впевненість ґрунтується на реальному досвіді.
Однак, конфліктогенні проблеми все ж присутні, зокрема, на фокус-групах визначені такі проблеми в локальних громадах (і надалі об’єднані експертами в три макрогрупи): 1. Проблеми комунікації та нерозуміння - відсутність достатнього рівня комунікації та обміну інформації, зокрема, при визначенні черговості вкладання бюджетних коштів (добре, що це робиться, але чому це, але не інше, що є на їхню думку більш пріоритетним). Ніхто не радиться про те, що треба робити передусім. Громадська думка і планування владою своєї діяльності існують наче в паралельних світах.
2. Нестача відчуття власної суб’єктності громадянами. Високий рівень патерналістських, споживацьких настроїв, завищення і прискорення нових очікувань по мірі здійснення владою попередніх. Однак відсутні ознаки інформування громадянами влади про вимоги, претензії і очікування, а так само і намагання влади дізнатися про такі очікування.
3. Загроза політизації і популізму. Саме ця мікрогрупа містить низку конкретних конфліктів у смт Брилівка, таких як конфлікт між мешканцями багатоквартирних будинків і керуючою компанією з причин масової несплати абонентами за утримання будинків і низької якості послуг під приводом масової заборгованості, скарг населення на зростання чисельності і агресивності безпритульних псів, які лишаються без реагування, підтоплення приватних осель водою Північно-кримського каналу, не вирішення питання вивезення відсортованого спільними зусиллями влади і небайдужих громадян сміття.
В експертному звіті загроза знаходилась на третьому місці, передусім тому, що є похідною від двох перших. І присутні учасники від громади майже одноголосно запропонували перенести її на перше місце, оцінюючи не причинно-наслідкові зв’язки, а ступінь впливу і небезпеку неприйнятних наслідків.
В експертному звіті загроза знаходилась на третьому місці, передусім тому, що є похідною від двох перших. І присутні учасники від громади майже одноголосно запропонували перенести її на перше місце, оцінюючи не причинно-наслідкові зв’язки, а ступінь впливу і небезпеку неприйнятних наслідків.
Передусім це пов’язано з тим, що серед підбурювачів конфліктів є чинні депутати, причому обрані від політичних партій. Висуванцями партій є 13 з 26 депутатів Виноградівської сільради. І звісно, в передвиборчий рік їх специфічна активність має зрости.
Якщо залишити причини виникнення конфліктогенних чинників без реагування, то надалі місцевому самоврядуванню доведеться реагувати на прояви загострення конфліктів, «гасити пожежі», при тому, що розвиток подій відбуватиметься за стандартним сценарієм загострення з поступовою заміною причин виникнення конфліктів як їх основи на несприйняття протилежної сторони, її дегуманізацію. Найбільш реалістичною перспективою такого сценарію є подальше заперечення частиною виборців ОТГ, і обраними ними депутатами, самої необхідності існування об’єднаної громади. Локалізація проблем на території смт Брилівка, чия виробнича інфраструктура, робочі місця і доходи населення перебувають у стані глибокої кризи, тоді як притаманний іншій частині ОТГ спосіб отримання доходу через сільськогосподарську діяльність для брилівчан не характерний, лише сприятиме таким думкам. Політичні демарші обраних від Брилівки депутатів ОТГ цілком можуть наштовхнути їх колег на протилежну думку про зайвість проблемної Брилівки в складі громади. А оскільки механізм роз’єднання громад законодавством не передбачено, на ОТГ чекатиме сумне існування, подібне на примусове одружене подружжя.
Як цього уникнути?
Інфраструктурні проблеми і крах системи забезпечення міської складової населення ОТГ робочими місцями неможливо вирішити в короткий термін і виключно силами місцевої влади.
Адже крах державного та міжколгоспного забезпечення сільгоспвиробників добривами, кормами, логістикою для зібраного врожаю, стався досить давно, «добила» ситуацію окупація ворогом Криму з подальшим припиненням транзитного залізничного сполучення і подачі води на півострів північно-кримським каналом.
А дрібні політичні інтереси можуть для багатьох виявитися пріоритетними над інтересами громади. Тому важливо змінити мотиваційні чинники для громадян і для місцевої влади.
Саме на корегування мотивації місцевої влади і громадян спрямовані пропозиції експертів проєкта.
Як цього уникнути?
Інфраструктурні проблеми і крах системи забезпечення міської складової населення ОТГ робочими місцями неможливо вирішити в короткий термін і виключно силами місцевої влади.
Адже крах державного та міжколгоспного забезпечення сільгоспвиробників добривами, кормами, логістикою для зібраного врожаю, стався досить давно, «добила» ситуацію окупація ворогом Криму з подальшим припиненням транзитного залізничного сполучення і подачі води на півострів північно-кримським каналом.
А дрібні політичні інтереси можуть для багатьох виявитися пріоритетними над інтересами громади. Тому важливо змінити мотиваційні чинники для громадян і для місцевої влади.
Саме на корегування мотивації місцевої влади і громадян спрямовані пропозиції експертів проєкта.
Передусім необхідно використати передбачені законодавством інструменти місцевої демократії. Тим більше, не лише законом, але й Статутом громади, передбачено проведення Громадських слухань і консультацій з громадськістю, прийнято положення про консультації з громадськістю.
Були напрацьовані проблемні теми для плану консультацій:
- Доцільність продовження договору з керуючою компанією «Комфорт-сервіс» або створення ОСББ як альтернатива;
- Запровадження централізованої системи утилізації відсортованого сміття на рівні ОТГ.
Створено робочу групу з активних громадян, яка займається підготовкою зазначених консультацій.
Нагадаємо, що свою діяльність по подоланню конфліктів експерти Причорноморського центру здійснювали за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проекту «Залучення мешканців об’єднаних громад до реалізації реформ, шлях до розв’язання конфліктів».
- Доцільність продовження договору з керуючою компанією «Комфорт-сервіс» або створення ОСББ як альтернатива;
- Запровадження централізованої системи утилізації відсортованого сміття на рівні ОТГ.
Створено робочу групу з активних громадян, яка займається підготовкою зазначених консультацій.
Нагадаємо, що свою діяльність по подоланню конфліктів експерти Причорноморського центру здійснювали за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проекту «Залучення мешканців об’єднаних громад до реалізації реформ, шлях до розв’язання конфліктів».
Комментарии
Отправить комментарий