Що потрібно змінити в Статуті Херсону. Запрошення до дискусії


Найближчим часом розпочнеться процес оновлення Статуту Херсонської територіальної громади. Допомогти в цьому нам мають експерти Ради Європи, які надали перевагу нашому місту маючи пропозиції від Одеської та Запорізької міських влад. Вже найближчим часом міський голова затвердить склад робочої групи та нарешті відбудеться анонсована три тижні тому зустріч із згаданими експертами. Про все це йшла мова в пості в моєму Facebook. Сьогодні, поки чекаємо на вирішення формальностей, час почати широку громадську дискусію щодо конкретних змін до Статуту. Всі напрацьовані пропозиції мають стати дороговказом для майбутньої робочої групи.

В експертному середовищі переважає думка про те, що Статут потрібно приймати на підставі діючого, який потрібно доопрацювати та викласти в новій редакції. Це стосується в перш чергу процедур місцевої демократії, які прописані в Статуті, і в останні роки активно використовуються херсонцями.

Пропоную свої думки, щодо того, які саме зміни потрібно вносити до Статуту, поки без докладної деталізації. Вони ґрунтуються на особистому досвіді та на напрацюваннях громадської ради при Херсонському міському голові, які були зроблені ще в 2014-2016 рр. і на жаль тоді не були почуті владою. 

1. Перша пропозиція стосується зменшення кількості громадян для ініціювання громадських  слухань та внесення місцевих ініціатив з 300 до 100 та з 500 до 50 відповідно.

 Практика показала, що існуюча кількість занадто велика для нашого міста. Занадто великий кількісний ценз створює зайві перепони для волевиявлення громадян.

2.    Щодо громадських слухань безпосередньо. 

Мають бути виключені обмеження щодо кола  питань, які можуть бути на них розглянуті. Крім того, має бути гарантоване проведення слухань ініційованих громадою, коли зібрана необхідна кількість підписів, але голова не видає розпорядження. Резолюція громадських слухань має бути обов’язково розглянута на найближчому засіданні органу якому вона делегована, наприклад на найближчій сесії. 

Причому, розглянута окремим питанням із зазначенням мотивації резолютивної частини.


3. Має бути зрозумілою та простою процедура внесення місцевих ініціатив. 

Питання, яке  вноситься на розгляд ради у порядку місцевої ініціативи мають підтримати підписами не менше 50 мешканців міста і після цього воно направляється на розгляд ради. Висновки юристів ради це рекомендації для депутатів, а не підстава для затягування розгляду ініціативи. Сама ініціатива має розглядатись на найближчому засіданні ради, а члени ініціативної групи мають право брати участь на засіданні з правом дорадчого голосу. 

Також пропоную розширити дію місцевої ініціатив, вона може адресуватись виконкому та міському голові.

4.  Щодо загальних зборів. Має бути скасована ст. 60 Статуту, яка передбачає збір підписів за  проведення зборів.

 Виключити норму, яка дає право голові встановлювати дату, місце та час проведення зборів, які не він ініціює. Це право громадян. Міський голова, рада, виконком, не можуть призупиняти рішення загальних зборів.
 

5. До Статуту має бути включений розділ який стосується діяльності органів самоорганізації
населення, яких в місті більше 100.
 

Дозвіл на створення ОСН може надавати міська, а не тільки районна в місті рада. Для ОСН це вкрай важливо, адже міська рада має значно більше повноважень, які може делегувати.

6.    Статут має гарантувати право вільного доступу громадян до засідань органів місцевого
самоврядування: пленарних засідань ради та її постійних комісій.

 Не може бути жодних обмежуючих процедур, наприклад, написання попередніх заяв.


7. В Статуті має бути розділ, який стосуються порядку створення та діяльності дорадчих
органів, громадських рад. 

Має бути закладений принцип обов’язкового створення громадської ради та визначені ключові повноваження, наприклад право ініціювання проведення громадських слухань.

8. В новому Статуті мають бути деталізовані процедури комунікації міського голови та депутатів з виборцями, особисті прийоми та звіти.

 Депутат та голова мають поводити регулярні особисті прийоми, звіти мають проходити на відкритих зустрічах з виборцями. Депутати мають оприлюднити інформацію про зроблену за рік роботу напередодні звіту та надати її в письмовому вигляді на початку зустрічі. Також треба визначити в Статуті перелік інформації про депутата, яка розміщується на сайті ради. Обов’язково має бути зазначена інформація про освіту, місце роботи депутата та його біографічні відомості. 

9.  До Статуту є сенс включити окремими розділами порядок проведення громадської
експертизи та розгляду електронних петицій.

10. Має бути окремий розділ який відображає історичну пам'ять міста.

При чому цей розділ має бути дійсно історичним та неупередженим, коротко відображати ключові події пов’язані з минулим нашого міста. 

11. Окремий розділ на початку тексту Статуту має визначити головні засади адміністративного
та територіального устрою міста.

В тому числі перелік населених пунктів, старостинські округи. Вже час підняти питання про доцільність існування районів в місті, зафіксувати в Статуті перехідний період для їх ліквідації, та реформування виконавчих органів, які сьогодні надають послуги на рівні районів.

12. В Статуті мають бути зафіксовані принципи діяльності комунальних підприємств міста.

Визначений перелік інформації про їх діяльність, який має обов’язково бути оприлюдненим.

13.    І на завершення, Статут має бути цілісним і прийматись з мінімумом додатків. 

Адже додатки, які змінюються простою більшістю депутатських голосів, не проходять правову експертизу Мінюсту, і є ризик їх переписування в угоду певній політичній кон’юнктурі.

Це головні пропозиції щодо змін до Статуту, які на мою думку потрібно вносити і як можна скоріше, поки є політична воля і, можливо, консенсус в депутатському корпусі. Із цим питанням не слід зволікати, експерти та працівники міської ради можуть швидко напрацювати пропозиції, а міська рада затвердить їх вже в квітні.

Олександр Мошнягул, керівник Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень, голова Громадської ради при Херсонському міському голові у 2014 - 2020 рр.




Комментарии

  1. слушні пропозиції але з окремими потрібно ще дискутувати(наприклад збір підписів-це юридична процедура закріплення повноважень саме членів тергромади і вона повинна бути бо буде базар). потрібно довести до громадськості механізм внесення пропозицій(наприклад через сайт міськради з рубрикою Пропозиції до внесення змін до Статуту громади),термін їх подання,графік обговорення робочої групи та ін.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Дякуємо за Ваш відгук.
      Ми й розраховуємо на широке обговорення та дискусію.

      Щодо підписів:
      Дивиться як це прописано в Статуті: громадяни збирають чималеньку ініціативну групу та ініціюють проведення зборів.
      Потім, щоб ці збори відбулися, то треба ще зібрати підписи. А потім ще буде рішення міського голови, а вже потім можна проводити збори.

      Тобто, додаткове збирання підписів це не процедура підтвердження повноважень членів територіальної громади, а додатковий бар'єр для проведення зборів.

      Члени територіальної громади зможуть безпосередньо на самих зборах підтвердити свої повноваження або не підтвердити, якщо ніхто не прийде.

      А "базар" - це про організацію заходу, про якості ведучого, про культуру поведінки самих учасників.

      Удалить

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Берислав: зустріч з владою. «Громадське коло навколо Бериславської громади: стань архітектором відновлення».

АНОНС. Тягинська громада затверджує План відновлення

Підсумкова діалогова Платформа в Бериславській громаді: надбання та перспективи