Ми говоримо - якісна послуга, маємо на увазі - контроль з боку громадськості
16 березня пройшов круглий стіл на тему: «Запровадження механізмів контролю з боку громадськості за наданням комунальних послуг та формуванням тарифів». Учасники обговорення вирішили, що Громадська експертна рада з питань тарифоутворення підготує проект місцевого нормативно-правового акту, що закріплює механізми контролю з боку громадськості над якістю послуг, що надаються по утриманню багатоповерхових будинків, і передати його на розгляд до міської ради.
Ще у листопаді минулого року в нашому місті започаткована Громадська ініціатива по перевірці обґрунтованості підвищення комунальних тарифів в місті Херсоні, ініціаторами якої виступили громадські організації: «За майбутнє Херсона», ХОО Комітету виборців України, Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень і Благодійний Фонд Милосердя та Здоров’я.
На даному етапі є певні досягнення, якими лідери Громадської ініціативи поділилися на круглому столі тему: «Запровадження механізмів контролю з боку громадськості за наданням комунальних послуг та формуванням тарифів», що відбувся 16 березня у конференц-залі Херсонського обласного палацу молоді. На круглому столі виступили з доповідями Володимир Макуха, голова ХМГО «За майбутнє Херсона» та Олександр Мошнягул, керівник Причорноморського центру політичних і соціальних досліджень.
В рамках цієї ініціативи створена Громадська Експертна рада із представників громадських організацій, будинкових комітетів, політичних партій та намагається залучити до її роботи депутатів міської ради. Цей громадський орган детально вивчив ситуацію, яка склалась в місті з наданням послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, з’ясував, що Рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 16.09.2008 року №486, згідно якого формується тариф на цю послугу, не відповідає діючим нормативним актам України.
Також в рамках цієї ініціативи проведене дослідження думки експертів з питань ЖКГ, яке свідчить, що херсонці вкрай незадоволені станом багатоповерхівок: майже половина опитаних (48%) оцінюють стан їх будинків як незадовільний або навіть аварійний, 34% відсотки оцінюють як задовільний, і лише 17% як добрий. Близько 50 – 55% опитаних впевнені, що громадськість може контролювати надання ЖЕКами послуг з пофарбування зовнішніх мереж газопостачання, постачання електроенергії, утримання покрівлі і міжблокових стиків, аварійне обслуговування, прибирання прибудинкової території, вивіз сміття, прибирання під’їздів. На питання: що заважає ЖЕКам працювати добре? Більшість експертів – 70%, відповіли – «відсутність відповідальності комунальних підприємств за ненадані, або неякісно надані послуг». А 61% вважає, що всьому виною «відсутність реальних механізмів контролю за наданням послуг з боку споживачів». 78% опитаних вважають, що вирішити проблему надання послуг можна «запровадивши механізми контролю за наданням послуг з боку споживачів, які б передбачали обов’язкове підписання актів виконаних робіт споживачів». Таким чином, можна констатувати, що спеціалісти – практики вважають, що єдиний вихід з ситуації – це жорсткий контроль.
У роботі круглого столу взяли участь Сергій Пінькас, начальник Управління житлово-комунального господарства міськвиконкому, Микола Клименко, директор комунального підприємства «Таврійський», а також члени Експертної групи, представники громадських організацій, рядові жильці.
Сергій Пінькас, який очолює ЖКГ нашого міста з грудня 2008 року, зауважив, що проблеми у цій сфері є системними, а тарифи розраховуються на рівні собівартості, вони формуються не об’єктивно, і не покривають всіх витрат на обслуговування будинків. До цього Микола Клименко додав, що тариф розраховується на новий будинок, а витрати на обслуговування старих будинків значно вищі.
Головна думка, яку намагалися довести як представник влади, так і представник підприємства – те, що механізмів контролю за діяльністю житлово-комунальних підприємств достатньо – це і комісія по цінах, і КРУ, і складання актів-претензій від споживача. А зараз Створюється нова контролююча структура - Комунальна інспекція, яка має відстоювати права споживачів комунальних послуг і контролювати роботу підприємств по наданню послуг по утриманню будинків, до роботи якої будуть залучатися і представники громадськості Тому контроль з боку громадськості – це справа, яку важко буде організувати, бо в Херсоні більше 1519 багатоповерхових будинків. І ще, для того, щоб контролювати роботу ЖЕКів потрібні спеціалісти-професіонали, а їх нема серед рядових жильців. А прийом робіт повинен бути якісним. До цього Микола Клименко додав, що є такі будинки, у яких не склалися стосунки з ЖЕКом, і вони ніколи не підписуватимуть акти прийому робіт.
Проте, голова Управління житлово-комунального господарства сам собі протирічить, коли говорить, що не можливо налагодити контроль від громадськості, бо дуже багато будинків. Але та Комунальна інспекція, що створюється зараз, буде налічувати у штаті всього 18-20 працівників, які тим паче не зможуть охопити такий обсяг будинків. Пропозиція, яку висувають громадські організації, є дуже простою і ясною: в кожному будинку створюється будинковий комітет, очолити які повинні люди, що знаються на комунальному господарстві, практики, що мають технічні навички. В кожному будинку знайдуться такі технарі, які зможуть перевірити, де виконані роботи, а де – ні. Чи потрібна спеціалізація для того, щоб зафіксувати своєчасне вивезення сміття, або освітлення під’їздів, чи прибирання прибудинкової території? Тим паче, що право підписувати акти виконаних робіт домовому комітету надає Закон «Про органи самоорганізації населення». А коли справа йде про складний ремонт, або, на думку ЖЕКу, будинковий комітет необґрунтовано відмовляється підписувати акт прийняття робіт, тут можна підключити і спеціалістів з Комунальної інспекції. Тоді спрацюють потрійні взаємовідносини: домовий комітет, комунальне підприємство та Комунальна інспекція як незалежна контролююча структура. Таким чином жодна упередженість як з боку жильців, так і з боку ЖЕКу буде неможливою.
І ще, у своїх виступах начальник Управління ЖКГ та директор КП «Таврійський» підтвердили, що наразі діє практика перекидання коштів, що отримані з квартплати від жильців одного будинку, на потреби іншого будинку. Ця практика навряд чи сподобалася б споживачам.
Таким чином, попри деякий скептицизм, представники влади та обслуговуючого підприємства погодилися з тим, що напрацювання Експертної ради, є доцільними. Мається на увазі необхідність розподілу послуг по групах, а саме: 1. послуги, які необхідно віднести до накопичувальних (тобто ті, що надаються періодично, і оплата за них повинна акумулюватися за певний період і зберігатися на окремому накопичувальному рахунку), 2. послуги, які необхідно віднести до, тих, що оплачуються по факту їх надання, 3. послуги, що повинні надаватись регулярно. Тоді формування тарифу буде об’єктивним і відповідатиме реальним потребам на утримання будинків.
Отже, підсумком обговорення на круглому столі стало рішення щодо створення місцевого нормативно-правового акту, який закріплював би розподіл послуг на групи за характером їх надання, що повинно послужити основою для формування тарифу, а також з цього випливають нові можливості для контролю з боку будинкових комітетів за якістю послуг, що надають житлово-комунальні підприємства. Експертна рада наразі починає працювати над підготовкою проекту цього НПА. Ця робота продовжиться до середини квітня, потім НПА буде винесений на громадські слухання, після чого – переданий на розгляд до міської ради.
Всі напрацювання, що були зроблені за період з грудня 2008 по лютий 2009, увійшли в аналітичний звіт «Контроль з боку громадськості за наданням комунальних послуг – запорука їх якості. Практичний посібник для активіста територіальної громади», який був презентований на круглому столі.
Робота проводиться в рамках проекту «Громадський контроль за наданням комунальних послуг – запорука їх якості» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Наталія Богренцова, "Політична Херсонщина"
Комментарии
Отправить комментарий